Joulu on ohi mutta joulunaika ei ole, sehän kestää Loppiaiseen ja voisi viettää Nuutinpäiväänkin saakka. Piti oikein allakasta kattoa, että Nuutti juhlii 13.1. Joulupäivät menivät leppoisasti, hiukan oleilua, hiukan ajelua, yhdessäoloa ja hiukan töitä.

Jouluaattoiltana kävimme Tiistenjoen hautausmaalla, jossa ovat vanhempieni, isovanhempien ja veljeni haudat. Hautausmaa on rinteessä ja siksi niin vaikuttava. Kuvaan ei saa sitä tunnelmaa.

hautausmaa.jpg  

Tiistenjoen hautausmaa kyläkirkon vieressä on yksi Lapuan pienemmistä hautausmaista. Minulle tärkeä paikka.

Välipäivät

Tänä vuonna välipäivät olivat nimensä mukaisia tyhjänpäiväisiä päiviä. Mutta ei tekemättömiä. Alennusmyynneissä kävin tunnin verran, kun sitten totesin, etten tarvitse mitään. Lähdin pikapikaa kotiin, kun kummipoika perheineen oli tulossa.

Kahtena päivänä satoi lunta enemmän kuin olisin toivonut.

lintulauta.jpg  

Taisi olla keskiviikkoaamu, kun päivä valkeni totaalisesti. Ei auringosta vaan lumesta. Ekana piti avata tinteille tie ruokapaikkaan. 

lumimets%C3%A4.jpg  

Olen iltarukouksessa pyytänyt, että sataisi lunta, mutta ainoastaan viikonloppuisin tai Miehen eläkeviikoilla. Rukousta ei kuultu. Arvelen, että Jumala ei voinut vastata mun rukoukseen näin pikaisella aikataululla. Hänellä on varmaan vielä rästissä viimetalvisia rukouksia, joissa pyydettiin lunta. Ja niitä rukouksia on ollut paljon. Monet asiat toimivat nykyään viiveellä, niin miksei tämäkin. Vai olemmeko niin malttamattomia? Tämä jutteluni ei ole rienausta, mun Jumala ymmärtää huumoria. Ja tietää senkin, että mun on syytä ahertaa ulkoilmassa eikä vain puuhastella sisällä.

Edellisyönä olikin satanut nollakelin lunta, jota saikin puskea kasalle kaikilla voimilla. Välillä kolausta ja välillä kahvinjuontia ja teeveen katselua. Kannattikin hengähtää, kun Teemalta tuli BBC:n Proms-festivaalin 2017 päätösilta, jossa Sakari Oramo johti konserttisarjan päätöstä. Liikutuksen vallassa kuuntelin ison orkesterin ja kuoron esittämänä Finlandian. Kuorolaiset lauloivat sen suomeksi ja ulkoa. Ei voinut kuin hämmästellä.  Enhän minä mitään musiikista ymmärrä. Mulla on musiikkia, jota tykkään kuunnella ja josta en tykkää. En minä analysoi enkä arvostele soittajien taitoja.

Kevättä kohti

ollaan menossa. Postissa tuli ensimmäinen siemenluettelo.

IMG_20171229_195834_edited.jpg  

Ajat ja tavat muuttuvat. Ennen odotimme malttamattomina Anttilan ja Elloksen kuvastoja ja nyt siemenluetteloja. Ja aivan tenavana naapurin Riittan kanssa valitsimme joka sivulta parhaimman ostettavan, leikisti. Harmitti, jos toinen ehti valita sen hienoimman mekon.