Olen varmaan aikaisemminkin kirjoittanut, että pitäisi tykätä itsestä niin paljon, että huolehtisin kunnostani. Kevättalvella kävin verikokeissa lähinnä kilpirauhasen takia ja silloin otettiin muitakin kokeita. Puolen vuoden kuluttua otetaan uudet kokeet. Jos paha kolesteroli ei ole alentunut, pitäisi aloittaa uudelleen kolesterolilääkitys. Ja sitä minä en halua. Enkä niitä lääkkeen tuomia kolotuksia. 

Kolme kuukautta valmistelin kuntokuuria mielessäni ja yritin asentaa pääknuppini muutamassa asiassa vähän uusille aalloille.

Painonhallinta

Kiloja pitää vähentää 5-10 %. Määräsin itse tavoitteeksi tuon 5%, joka on helpompi toteuttaa. Netissä voi kätevästi kattoa painoindeksin. Pyöristin taulukkoon painon alempaan tasakiloon ja pituudessa en huomannut sentin vajoamista. Luku näytti vähän sievemmältä mutta ei poistanut lievää ylipainoa. Normaaliin en edes yritä, mutta 5 % olen tiputtanut syömällä kunnolla mutta hiukan tavallista vähemmän.

Ruoka vähemmän

Sain aikuisneuvolasta  selkeän oppaan, mitä olisi hyvä syödä ja mitä välttää (= kaikkea hyvää). Tuon jälkimmäisen tulkitsen niin, etten syö niitä ylen määrin. Kyllä tuo kolmen kuukauden ajatustyö oli tarpeen. Olen jättänyt napostelut vähemmälle eikä koko ajan ole ruoka mielessä. Tuleehan niitä heikkoja hetkiäkin.

Tästä voin kieltäytyä

t%C3%A4ytekakku.jpg  

Tästä en pysty. Vappu on kova paikka. Ja onhan ennen sitä joulu, uusivuosi ja pääsiäinen.

munkit.jpg


Liikuntaa enemmän

Tottahan minä olen liikkunut koko kesän; tuvan ja puutarhan väliä, pyörällä kaupassa, jos on ollut vähän ostettavaa, rappuamista ala- ja yläkerran välillä. Lenkkeily ei ole oikein mun juttu. En ole saanut monien mainitsemaa riippuvuutta liikuntaan. Sen verran olemme ryhdistäytyneet, että käymme kerran viikossa kuntosalilla hikoilemassa ohjatusti ja käyn sen jälkeen vielä tosihikisessä kuntojumpassa.

Voimme lähteä metsäiselle kuntopolulle omasta pihasta, mutta en lähde yksin. Niinkuin olette varmaan lukeneet ja kuulleet, Länsi-Suomessakin ovat sudet lisääntyneet. Niitä on tallentunut naapurikunnissa riistakameroihin aivan asutuksen lähellä. Susi on nähty myös runsaan kilometrin päässä meidän talosta. 

Jotkut sanovat, ettei niitä tarvi pelätä. Sataan vuoteen ei ole susi tappanut ihmistä, puhumattakaan syömisestä. Mutta en minä halua päästä otsikoihin sillä, että olen se ensimmäinen, jonka susi raateli. Lehdessä oli ohjeet, miten pitää käyttäytyä, jos sudet yllättävät. Arvelen, etten siinä tilanteessa muista oppeja ja teen kaikki aivan väärin. En siis lähde yksi lenkille vaan Miehen kanssa. Hän kyllä sanoi, että jaa, meinaatko mut sinne syötiksi.

Verenpaine ei ole ongelma, joten voin lakuja syödä. Se on hyvä. Liikunnastakin olisin laittanut kuvan, mutta en löytänyt!!!

Terveystesti

Kun olen jo teettänyt DNA-testit, voin tilata myös promethease-terveystestin, jossa katsotaan, mitä sairauksia geenini sisältävät. Ei testi kuulemma kerro, että saan silloin sellaisen ja sellaisen taudin. Jos olen oikein ymmärtänyt, testi näyttää, mihin sairauksiin mulla on moninkertainen alttius. No, sydänjuttuja on suvussa runsaasti ja Parkinsontautia myös. Jos ne ennustettaisiin, en olisi yllättynyt. Saas nähdä, tietääkö testi, että olen vasenkätinen ja taipuvainen luulosairauteen pikkujutuissa. 

Näillä porskutetaan eteenpäin.