Kattoin viime sunnuntaina teeveestä Pieni pyhiinvaellus -elokuvan, joka sijoittuu 1950-luvun pohjanmaalle. Kattoin silmät märkinä niinkuin edelliskerrallakin. Tarinassa sisarukset asuvat kahdestaan, äiti asuu muualla eikä isästä puhuta mitään. Toinen tytöistä synnyttää lapsen, josta kukaan ei saa tietää. Ei varsinkaan sisaren sulhasen perhe. Elokuva eri vaiheineen on tosi koskettava 50-luvun pohjalaisesta ajatusmaailmasta Mitä ihimisekki sanoo. Aviotonta lasta ei saanut synnyttää ja vika oli aina naisessa. Mies pääsi pälkähästä.

  Rippikirja_36_edited.jpg

Tässä rippikirjassa on minun isän puolen esiäitini Valpuri Tuomaantyttären, s. 1815 kohdalla merkintä aviottomasta lapsesta ja että Valpuria on siitä rangaistu. Hänen poikansa Matin, s. 1837 kohdalla on merkintä oäkta eli äpärä. Näitä aviottoman lapsen synnyttäneitä naisia on hyvin usein kirkonkirjoissa. Mitkä ovat olleetkaan äitiin ja lapseen liittyvät tarinat ja tuskat? Äiti on joka tapauksessa tullut jätetyksi ja lapsi on saattanut ikänsä kantaa äpärän leimaa. Sitäkin olen miettinyt, että mitä on lapsen isä on ajatellut siitä vai onko ajatellut yhtään mitään? 

Minä puolestani olen miettinyt, koska Mies alkaa rajoittaa mun netinkäyttöaikaa. Istun tuntikaupalla rippikirjojen ääressä ja etsin, minne torpparisukujen väki on milloinkin liikkunut. Ja yllättävän paljon on liikuttu 1800-luvullakin kuntarajojen yli. 

Mies sanoo usein töihin lähtiessään, että älä sitten rasita itteäs liikaa. Kyllähän minä sen tiedän, ettei hän nyt aivan tosissaan ole. Perjantaina hän sanoi, että kyllä imuroi kun tulee töistä kotiin. Ja esitti jo valmiiksi muka rasittuneen näköistä. Sanoin, että ota sitten pölynimurin letku mukaan töihin, jos aiot estää mun imuroinnin. 

Mitähän työkaverit sanoisivat, kun Mies menisi töihin 6 metriä pitkän keskuspölynimurinletkun kanssa. Siinä olisi hiukan erinäköinen Tanhupallo karvamatonsa kanssa. Pitäähän pitkällä miehellä olla pitkä karvamato. Tämä pöllöttely on meidän arkisten elämän suola. Ja on sitä suvussakin. Sen huomaa siitä, kun kuuntelen pikkuserkkuani Riittaa. Varmaan geeneissä!!

Oikeasti ei mun nettiaikaa rajoiteta. Mies saa rauhassa seurata urheilua. Minä itte rajoitan, kun taas on uuden kuun aika ja kylvöhommat käynnissä. Tänään laitoin mustasilmäsusannaa, loistosalviaa, huovinkukkaa .....