Muutama juttu sitten kerroin kansalaisopiston kaavoituspiiristä. Emme tee mitään asema- tai rantakaavoja vaan ompelua varten omien mittojemme mukaiset kaavat. Meitä on kymmenisen naista, jotka haluamme tehdä itsellemme vaatteita juuri meidän omilla mitoilla. Porukassa on aivan nuoria naisia, paljon 30-50 -vuotiaita ja muutama eläkeläinen. Ja kaikki aivan ihmisen näköisiä.

Olemme kokoontuneet pari kertaa eikä kaavoista ole vielä piirretty ainuttakaan viivaa eikä kaarretta. Eka kerralla mittasimme itseämme kaulasta jalkoihin saakka. Toisella kerralla saatuja senttejä jaettiin viidellä ja kymmenellä, lisättiin väljyysvaraa eli jatkettiin taulukon tekoa. Eli emme - tai en ainakaan minä - ymmärtänyt tästä taulukon täytöstä mitään. Tottelin kuuliaisesti opettajan neuvoja. 

Hupaisinta oli, kun vertailimme omia mittojamme perusmittataulukkoon.

mitat.jpg  

Tämän vertailun mukaan mun selkä ja olat ovat muihin mittoihin nähden superpitkät ja olen aivan kuikelokaulainen. Jos mun selkä on pitkä, ilmankos jalat ovat lyhyet!! Olen mielelläni kertonut itselleni, että olen kurvikas. Kuppi on enemmän kuin aa ja reisistä svengaa. 32 vuotta sitten synnärillä kätilö sanoi, että reisissä on imetystä varten vararavintoa. Tytär söi silloin aivan hyvin, mutta vararavintoa oli ilmeisesti varattu vähintäänkin kaksosille, kun sitä on vieläkin liikaa. Niin, kurvikkuudesta ei ole enää tietoakaan, kun vyötärö on pikkuhiljaa alkanut hävitä jonnekin.

Kyllä me naiset vähän ihmettelimme, että tietävätkö vaatteiden suunnittelijat ja valmistajat, että maailmassa on muitakin kuin langanlaihoja pitkiä naisia. Ja on aika paljon. Mittojen mukaan me emme ole perusmittataulukon ihannenaisia, mutta aivan tavallisilta naisilta me näytämme. Ja uskomme, että saamme omien mittojemme mukaiset kaavat ja vaatteet. Mielenkiintoista.