Uusi kuu on syntynyt taas tänään. Ja uuden kuun aika on kasveille voimallisinta aikaa. Niinpä kylvin tänään toisen satsin tulisalviaa ja hopealehteä. Olen merkannut purkit ja seuraan, tuoko nouseva kuu jotain etua. Kylvin pari viikkoa sitten laskevan kuun aikaan samojen kukkien siemeniä. Tulevina kuukausina teenkin tieteellistä tutkimusta kasvien edistymistä.

Lobeliat ovat jo hyvässä kasvussa. Aikaisemmin kylvin ne isompaan laatikkoon ja sitten yritin koulia niitä rasioihin. Onneksi ystäväni Raila suositteli suoraan rasioihin kylvämistä. Kun lobeliat kasvavat, niitä voi jonkin verran harventaa ja antaa jäljelle jääville enemmän tilaa.

lobeliat.jpg  

Näistä keijunmekon taimista olen hyvilläni. Pussissa oli vaivaiset 15 pikkusiementä ja 11 on kasvamassa. 

keijut.jpg  

Mulla on ollut talvisäilytyksessä viime kesän pelargoniat ja aioin kasvattaa uusia pistokkaista. Niin siinä kävi, ettei musta ole pistokkaiden kasvattajaksi. Ensimmäisen satsin laitoin veteen juurtumaan. Varret mustuivat. Toisen satsin varret kastoin hormonijauheeseen ja pistin multaan. Kymmenestä pistokkaasta kaksi on ainakin vielä hengissä. Toivottavasti nämä vanhat jaksavat kukkia.

Jauheliharasiat ovat tosi hyviä ja sopivan kokoisia kasvatusalustoja. Olen huolestuneena seurannut Atrian mainontaa. Ne ovat pakanneet ainakin 400 gramman jauhelihat tosi pieneen rasiaan. Mistäs sitten saan uusia rasioita?

pelakuut.jpg  

Pirskahti mieleen
Tilasin loppuvuonna Lehtikeisarin kautta ruotsalaisen käsityölehden Allt om handarbeten kolme numeroa. Epähuomiossa tilasin neulelehden kun piti tilata ompelulehden. Viime viikolla tuli neljäs lehti ja uusi lasku. Lehden nettisivut olivat ehkä tanskankieliset, kun niistä en saanut selvää saatikka olisin löytänyt, mitä teen tälle ylimääräiselle lehdelle. Onneksi Lehtikeisarin asiakaspalvelija sanoi, että hän reklamoi lehteen. Asia on kunnossa. En enää sekaannu ruåttalaisiin.

Mulle ja Miehelle on tullut DNA-näytteiden tulokset. Haploryhmäni mukaan olen Helenan tyttäriä eli äidin äidin..... jne äiti on tullut Etelä- ja Keski-Euroopan ja Skandinavian kautta Suomeen. Mies on Niilon poikia ja on tullut kaukaa Itä- ja Pohjois-Siperian kautta. Tässä puhutaan kymmenistätuhansista vuosista. Olen täpinöissäni ja kertoilen tästä lähiaikoina.