Sain viime viikolla valmiiksi ensimmäiset itse kutomani kylpypyyhkeet. Olo oli lähes samanlainen kuin joskus koulussa käsityötunnilla onnistuneen työn jälkeen. Tämä on toki mielikuvitusta, kun tosi harvoin koin käsityötunneilla onnistumisia. Käsityöt eivät oikein olleet mun juttuni. 

Innostuin pellavapyyhkeiden kutomisesta, kun sain muutama vuosi sitten tyky-ystävältäni Heljältä lahjaksi kaksi pellavapyyhettä, jotka hänen äitinsä oli kutonut. Tyttäreni vei toisen pyyhkeen mutta toinen on mulla tosi ahkerassa käytössä.

Tämä on mun.

pyyhe%20oma.jpg  

Tässä loimi on märkäkehrättyä pellavaa ja kude pellavapuuvillaa. Saisin varmaan varastossani olevalla kudelangalla kudottua vaikka tusinan pyyhkeitä. Kun ostin lankoja huonekalukangasta varten, en osannut sanoa määrää, mutta ei tiennyt myyjäkään. Jäi huima määrä lankaa. Mutta ei hätää, kyllä aika tavaran kaupittee. Tämä kuviomalli on Mallikerta-lehdestä.

Tämä sinivalkoinen pyyhe on Miehelle.

pyyhe%20Erkki.jpg  

En ole vielä kokeillut, miten hyviä nämä ovat käytössä. Pitäisköhän uudistaa joulusaunassa?

Tämän syksyn kolmas kudontatyö on tässä:

liina.jpg  

Tämä on vähän hassun näköinen, kun laitoin sen laiskuuksissani silityslaudan päälle kuvaamista varten. Tämä liina on vain 22 cm leveä ja 140 cm pitkä. Loimi ja pohjakude ovat pellavaa ja valkoinen kuviokude on samaa pellavapuuvillaa, mitä käytin noissa pyyhkeissä. Tämä on hyvännäköinen pellavaisen kattausliinan päällä. Hyvä kehua, kun tämä "pannunalusliina" ei ole mun keksintö. Toivottavasti lahjan saaja ei lue tätä blogia ennen viikonvaihdetta!

Pirskahti mieleen

Sanotaan, että isoveli valvoo. Mutta niin valvoo nettivelikin ja ahkerasti. Kävin kattelemas helmalakanointa mm. Elloksen sivuilta. Hätinä olin sivuilta päässyt pois, kun naamakirjaan jo paukahti Elloksen sponsoroitu sivu. Turhaan ne mulle mitään fb:n kautta kaupittelevat. Osasinhan mennä suoraan niiden sivuille. En tykkää.