Tänään lauantaina on satanut lähes koko päivän oikein sopivasti. Pölykuiva maa saa kosteutta. Minä istun tässä koneen ääressä ja Mies irrottelee saunan pesuhuoneesta vanhoja laattoja. Mulla on helpompi homma. 

Tämän viikon työkalut. Kuokat ja harat ovat kottikärryn pussissa. 

aa%20ty%C3%B6kalut.jpg

Katselen silloin tällöin puutarhaohjelmia ja joka kerta totean, ettei musta olisi puutarhuriksi.  Kun siellä huonekasveihin vaihdetaan mullat, se tehdään nätisti pöydällä. Multaa ei ripotella yhtään väärään paikkaan. Minä en osaa noin siististi tehdä. En vaikka yrittäisin. Multaa löytyy ruukun ja pussin lisäksi lähiympäristöstä. 

Viime syksynä meidän tie rakennettiin oikein kaavatieksi ja sieltä "löytyi" kaksi isoa kiveä. Otimme molemmat tontille, tässä toinen. Aivan vain lapsuusmuistojen takia. Taakse istutimme syreeniä. MInä ja tyttäreni olemme leikkineet syntymäkotini puutarhassa olevan ison kiven päällä syreenien suojassa. Luulen, että pojanpoika tykkää tästä paikasta muutaman vuoden kuluttua.

aa%20kivi.jpg

Taisi viime viikon Puutarhaunelmia-ohjelmassa nuori nainen kärrätä kompostia ja istuttaa yrttejä hieno pusero päällä. Toki kumisaappaat olivat jalassa. En minä matkimaan ala. Ensinnäkään mulla ei ole sellaisia vaatteita, enkä kyllä tarkenisi niin ulkona ollakkaan. Mulla on töissä aina rönttävaatteet päällä, kaikki pitkälti yli 10 vuotta sitten ostettuja. Kylmällä vanhat lenkkeilyvaatteet ja lämpimällä muuta vanhaa vaatetta. 

On aivan huvittanut, kun huomaan, että vanhaksi olen vaatetuksessa tullut. Pikkulikkana olisimme heti ensimmäisenä lämpöisenä kevätpäivänä kulkeneet avojaloin mutta se oli kiellettyä. Maa hohkasi vielä kylmää ja nuhaa olisi tullut. Nyt en osaa vähentää vaatetta ollenkaan. Tosin tänään siihen ei ole tarvetta, kun mittari näyttää 10 astetta lämpöä.

Kiertelyä puutarhassa

Ketunleipä on pikkuhiljaa siirtynyt metsästä puutarhaan. Ei paha.

aa%20ketunleip%C3%A4.jpg  

Parina yönä lämpötila laski lähes nollan alapuolelle. Onneksi marjapensaat ovat vasta nupulla. Kesäkurpitsalavan päälle laitoimme vanhan ison maton. Taatusti tarkeni siellä.

aa%20viinimarja.jpg  

Kevät on mukavaa aikaa, kun saa kuivattaa pyykit ulkona. Mun ehdoton apuväline on tämä vyötärölle kietaistava pyykkipoikapussi. Aina ovat pojat kätevästi saatavilla. Tein sen 80-luvulla vanhasta hamekankaasta ja hyvin on kestänyt. 

aa%20pyykkipoikapussi.jpg  

Eipä tässä muuta. Mies kutsui illaksi kattomaan lentopallon MM-karsintaa Suomi - Espanja. En ole vielä vastannut myöntävästi.