jouluun valmistautuminen. Mutta pääosin vasta ajatuksissa. On se kumma, kun töissä käydessä ehti joulunkin valmistella paremmin kuin kokopäiväisenä kotonaolijana. Aikaisemmin mietin hyvissä ajoin, koska teen laatikot pakastimeen ja leivon joulupullat sun muut. Nyt mietiskelen lähinnä sitä, pitäiskö viime vuoden porkkanalaatikot syödä jo nyt. Onneksi ovat pakasteessa. Nyt aion hillitä itteni ja teen vain Kotiruuan ohjeista puoli annosta. 

Tänään aloitin tähtien tekemisellä

t%C3%A4hti.jpg  

Ostin käsityömessuilta tähtipaketin. Leikkasin huovasta tähdet, ompelin hopeanväriset koristeet ja vielä pitää ommella kaksi tähteä yhteen. Naru yhteen sakaraan ja tähdet aattona joulukuuseen. Ei kun aatonaattona. Tässä kuusen tupaan tuonnissa ja koristelussa hävisin aikanaan äänin 1-3. 

Joululahjojakin pitäisi ajoissa miettiä. Enemmänkin olen hymyillyt lähes 40 vuoden takaisesta joululahjasta. Olen tainnut siitä kertoakin, mutta kerron uudelleen:

Työkaverini Sinikka oli ostanut miehelleen töysäläiset lapikkaat, mutta ei ollut varma, ovatko ne oikean kokoiset. Asia ratkaistiin sillä, että Sinikka toi mulle lapikkaat. Minä menin lapikkaiden kanssa Sinikan kotiin ja kerroin hänen miehelleen, että olen ostanut veljelleni lapikkaat, mutta en tiedä, ovatko oikean kokoiset. Arvelin, että Sinikan miehellä olisi samankokoinen jalka. Mies sovitti lapikkaat ja totesi oikean kokoiseksi. Minä otin lapikkaat mukaani ja toin ne Sinikalle  töihin. Jouluaattona Sinikan mies sai oikeankokoiset lapikkaat, jotka sattuivat olemaan just samanlaiset, mitkä minä olin muka ostanut velipojalle. 

ps. Ties vaikka saisin ideoita tästä kirjasta, jonka voitin Maalla-lehden arvonnassa.

KIRJA.jpg

Joka lehdessä on jokin teema, josta saa laittaa kuvan ja/tai kirjoituksen. Nyt pyydettiin kuva mieleenpainuneesta kirpparilöydöstä. Mulla se oli tämä taulu, jonka ostin Kristiinankaupungin markkinoilta muutama vuosi sitten.

taulu.jpg  

Tämä taulu on todennäköisesti jonkun lehden (Kotiliesi?) mukana tullut painokuva, joka on laitettu kehyksiin. Ihanalla tädilläni oli samanlainen taulu ja tämä mun taulu on muisto myös hänestä. (Uudella ohjelmalla tuo kuvan rajaus ei onnistu multa vieläkään.)