Eihän tuo otsikko mikään uutisaihe ole. Ei teille eikä minullekaan. Puhelimen osto on niin jokapäiväistä hommaa. Olen puhunut hankinnasta lähipiirilleni jo varmaan vuoden verran mutta ostamatta on jäänyt. Kauppaan lähtö on tyssännyt mm. siihen, etten osaa valita merkkiä ja kun sen osaisin päättää, en tietäisi, mitä numeroita ja kirjaimia sen merkin perässä pitäisi olla. 

puhelin.jpg

Eilen päätin, että tänään käyn Tuurin kyläkaupassa ostoksilla. Sattui vävy sopivasti käymään vapaapäivänään ja lähti aivan vapaaehtoisesti mukaan. Selvästi halusi olla mulle takapiruna ja vastaamas niihin myyjän kysymyksiin, joita minä en ymmärrä enkä siis voi vastata. No, näitä kysymyksiä oli. Ostin Huawein, jonka nimen perässä oli jotain kirjaimia ja numeroita. Sitä suojalasia (?) en sieltä saanut. Ennenkuin ehdin hakemaan toisen asian eli pohjalliset kumppareihin, vävy oli soitellut, että kaupungin DNA-kaupasta saa kaikki tykötarpeet ja myös tarvittavan pienemmän sim-kortin. 

Niinpä Smartin nokka kohti kaupunkia ja kauppaa, jossa nuori miesmyyjä kyseli asioita, joista mulla ei ollut hajuakaan. Onneksi vävy vastasi. Tarjosi mulle ohjelmaa, jolla voisin 3 kuukautta maksutta katsella tallennettuja tv-ohjelmia. Enhän minä kolmen kuukauden aikana ehdi teeveetä kattella, minähän asun puutarhassa. Samat jutut muuten kerron lehtikauppiaille. Maksutavankin hän kysyi sellaisella kielellä, josta pyysin tarkennuksen. Kysyi, että maksanko heti kaikki vai osina. Parempi maksaa heti ettei ole enää vaivoina.

Eikä tässä vielä kaikki

Vävy laittoi sim-kortin ja käynnisti ohjelmia, kun minä ensin pitkän etsinnän jälkeen löysin tarvittavia salasanoja. Eikös salasanat pidä olla piilossa. Nyt opettelen ja ihmettelen, kun puhelin kysyy minulta, että sallinko vai en ja otetaanko käyttöön vai ei. Summanmutikas olen vastannut, kun en ole ymmärtänyt kaikilta osin kysymystä. 

Kyllähän vävy on hyvä olemassa. Varsinkin avulias sellainen. Sen pidin pahana, kun hän ei suostunut menemään kauppaan käsi kädessä. Piruuttani kokeilin. En minä nyt aivan pöllö näissä kaupoissa ole, mutta en viisaskaan. Koko ajan kuitenkin tippuu entistä enemmän kärryiltä.