Olin tänään sytyttämässä puuhellaan valakian, kun muistin yhden tutkimuksen. Tuo puuhella on hiukan harhaanjohtava nimitys hellalle. Eihän se ole puuta. No, tutkimus ei koskenut tätä vaan sitä, että tuli pitää sytyttää päältä eikä alta. Kun päältä sytytetään, tuli etenee alaspäin ja näin savukaasut palavat ja maailma pelastuu.

Laitoin hellanpesään puut ja sytykettä eli sanomalehteä, kaurahiutalepaketin palan, vessapaperirullan ja kertakäyttölautasen, mitkä kaikki sattuivat olemaan puukopassa.

paperit%20p%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4.jpg 

Raapaisin tulitikun ja sytytin sanomalehden palamaan. Ja mitä tapahtui? Ei paljon mitään.

reik%C3%A4.jpg  

Hellan levyn reiästä tuli savua, kun se paperi oli liian lähellä levyä. Kyllä sieltä hetken näkyi tulikin. Ei syttynyt. Kokeilin toisenkin kerran ja lisäsin sanomalehtiä. Sama juttu, taas tuli savua.

Kesken kokeilun huomasin, että Mies tulee pian töistä ja perunat ovat edelleen kylmässä kattilassa. Vaihdoin taktiikkaa ja kiittelin arpaonneani:

sytyke.jpg  

Laitoin sytykkeen puiden alle eikä aikaakaan, kun hellan pesässä valakia alkoi lämmittää mua ja perunakattilaa.

tuli.jpg

Voitin mukavan määrän sytykkeitä tiistaina, kun meidän kudontatuvalla oli avoimet ovet, kahvitarjoilu ja arpajaiset. Ilahduttavaa, että kudontapiirin ja käden taitojen ryhmän tuotoksia kävi katsomassa yli sata vierasta. Eikä yksin naisia vaan miehiäkin oli mukana.

Tätä kirjoittaessani lueskelin netistä hiukan tuota päältä sytyttämistä. Ei se mulla aivan nappiin mennyt mutta saatan kokeilla joskus uudestaan. Silloin kun Mies ei ole paikalla. Hän kun voisi sanoa mulle, että 'annas kun minä sytytän'.