Olen muutamaan kertaan kirjoitellutkin, että olen hurahtanut sukututkimukseen. Kävin koko talven melko ahkerasti kansalaisopiston sukututkimuspiirissä ja olen tullut paljon viisaammaksi. Tässä asiassa meinaan. Nyt olen kirjannut SukuJutut -ohjelmaanni 295 esivanhempaa, kauimmaiset 12 sukupolven takaa 1500-luvulta. Miehen suku on jäänyt tässä vaiheessa vähemmälle. Hänelle olen kirjannut 108 esivanhempaa.

Mitä pidemmälle näissä salapoliisihommissa pääsee, sitä hankalammaksi menee esim. kirkonkirjojen käsialojen ymmärtäminen ja hakemani henkilön löytyminen. Tässä etsinnässä se harrastuksen mauste onkin.

Tämä onkin aika tuore rippikirja eli vuosilta 1869-1878. Siihen on merkitty talon väen, torpparien, renkien ja piikojen lukutaidot ja ehtollisella käynnit ja muutot muualle. Aikamoinen tiedosto. Onhan siellä merkitty sekin, että isoisäni isoisä on avioton poika ja hänen äitinsä kohdalla merkintä aviottoman lapsen saamisesta.

rippikirja.jpg  

Suurin osa esivanhemmistani on Lapualta, Kuortaneelta, Rauman Lapista, Eurajoelta ja Laitilasta. Koko esivanhempien porukka on 22 eri seurakunnasta eli ei puolisoita ole aina otettu naapurista. 

Tämän juttuni pääsia on kuitenkin se, että jätän sukulaiset kesäksi rauhaan, siirryn puutarhaan ja jatkan tätä harrastusta jälleen iltojen pimetessä. Näin ainakin suunnittelen.