Renginkaapin entisöinti. Olen siitä jo aikaisemmin kirjoitellutkin. Tästä se alkoi aikanaan.

renginkaappi%20vanha.jpg  

Tämä on ollut monet monet vuosikymmenet mumman tuvan kokilla (=vintillä). Miehen 82 -vuotias tätikään ei muistanut, että se olisi ollut käytössä eli vanha on. Arvelemme sen olevan edellisen vuosisadan vaihteesta. Kaappi on aikaan maalattu "Miranolilla" ja sillä se on saatu varmaan tosi hyvännäköiseksi.

Jo 15 vuotta sitten yksi antiikkihuonekaluja kerännyt ja välittänyt tarjosi siitä 5000 markkaa mutta emme tietenkään myyneet. Normaalia renginkaappia arvokkaammaksi teki tästä sen, että yläosassa on tsaari Nikolain kaksoiskotkanpään kuva.

Parin kolmen vuoden ajan tämä kaappi on ollut mulla entisöintipiirissä ja olen pikkuhiljaa välitöinä krapsuttanut sentti sentiltä tästä tuota vihreää maalia. Varovasti siksi, että sain näkyviin mahdollisimman hyvin alkuperäisiä värejä. Tänä syksynä olen tehnyt tätä piirissä "kokopäiväisesti".

Ja tällainen siitä tuli.

renginkaappi%20valmis.jpg  

Ovien peilien keskiosa ja yläosan koriste on oranssia ja reunoilla sinivihreää. Muiden osien ootrausta en saanut säilytettyä. Sisäpuoli on maalattu mustaksi. Parhaimmat työvälineet tässä olivat siklit. Lopullisen silauksen tein valmiilla nestemäisellä sellakalla.

siklit.jpg  

Näillä sikleillä sain suht siististi irrotettua maalia. Puukkoakin käytin jonkin verran, mutta se pakkas haukata hiukan maalia syvemmältä ja jäljethän jäi.

Olen työhön tosi tyytyväinen. Se on joululahja Miehelle ja on nyt meidän tuvan seinässä. Arvannette, mitä kaapin sisällä on! Tiedän, että monen mielestä korjattukin kaappi on ruman näköinen, mutta se ei mua haittaa. Poikakin kävi auttamassa seinään laittamista ja totesi siitä, että olisi se paremman näköinen, kun pintaa hioisi ja maalaisi! En pahoittanut mieltäni vaan ajattelin tyttären tapaan, että rakkaudesta se hevonenkin potkii. Näin tytär pikkulikkana totesi, kun velipoika häntä kiusoitteli.