Ei riitä, että on aikanaan koulunsa käynyt. Pitää sen lisäksi olla elämänpituista oppimista. Koulun jälkeen olen opetellut laittamaan ruokaa, neulomaan ja ompelemaan. Kaksi lastakin olen hoitanut ja nyt opettelen uudelleen samaa lastenlasten kanssa. Osaan aika hyvin entisöidä mööpeleitä hyvän opettajan ohjauksessa ja olen löytänyt huiman määrän esivanhempiani kirkonkirjoista ja muista tietolähteistä. 

Mutta tämä ei riitä. Opettelen kahta uutta asiaa: 

ajo%20hula.jpg  

Opettelen hulavanteen pyöritystä! Ja se pysyy mun ex-vyötäröllä jo ainakin 20 sekuntia. Mutta osaan!! Paljon on vielä pyöritettävää, että saan sen luvatun ampiaisvyötärön. Kun olin 60-luvulla yli kymmenvuotias, oli ensimmäinen hulakausi. Naapurin Riitta ja Marjatta saivat hularenkaat mutta meillä äiti piti sitä turhuutena eikä ostettu. Olin katkera asialle lähes kolmikymppiseksi. Silloin tuli toinen kausi ja minähän ostin hulan. Muuten hyvä, mutta en millään oppinut. Nyt tällä kilon renkaalla onnistuin, mikä hämmästytti. Mutta olin päättänyt oppia ja silloinhan ensimmäinen este on ylitetty. Tällä hetkellä keskikroppa on arka ja toisessa kyljessä on mustelma. Urheilija ei näköjään tervettä päivää näe.

Parkkiruutuun peruuttaminen

Parkkipaikoilla ovat ruutuviivat merkitty mun kohdalla aina väärään paikkaan. Joku viiva on piirretty jopa mun auton alle. Kateellisena kattoin, kun tytär niin nätisti PERUUTTI parkkiruutuun. Näinhän ne "enskat" opettavat. On helpompi lähteä ruudusta pois. Mulla on ollut ajokortti 50 vuotta mutta olen joissain jutuissa tosi huono. Onko se mikään ihme, kun en ollut autokoulussa vaan velipoika muutaman kerran opetusluvalla ajatti mua. Pari inssiajoa hylättiin mutta kolmannella kerralla onnistui. Velipojan mukaan antoivat kortin säälistä.

Nyt saan yksityisopetusta vävyltä, joka on ajanut pitkään mm. perävaunullista rekkaa. Tänään oli ensimmäinen harjoittelu. Koiranleuka mies otti auton peräpenkille unohtuneen pyörän kypärän ja laittoi sen päähänsä, kun ei tiennyt, mitä on tulossa!

ajo%20jarno.jpg  

Hän laittoi pihaan muovilaatikoita parkkiruudun merkiksi. Autoja ei uskaltanut laittaa viereisiin "ruutuihin".

ajo%20auto.jpg  

Tässä olisin kolhinut viereistä autoa.

ajo%20peruutus.jpg  

.. ja tässä

Kävimme meidän ruokakaupan parkkialueen reunassa ja siellä peruutin ja ajoin eteenpäin. Ajoin myös tyhjään ruutuun ja naapuriautossakin ihmeteltiin.

ajo%20koira.jpg  

Mulle oli aivan uutta peruuttaminen sivupeilien avulla. Hankala homma. Rattiakin pyöritin aivan liikaa enkä osannut kattoa siitä, ovatko etupyörät suorassa. Sopisin kuulemma traktorikuskiksi, kun peruuttaessa käännän rattia aina väärään suuntaan. Niin kuulemma tehdään, kun peräkärry on mukana.

Tarvitsen vielä monta opetustuntia. Saas nähdä, kestääkö molempien hermot!