Tuo otsikko saattaa vaikuttaa vähän kummalliselta, mutta sille on selitys. Meidän seinäkellomme antaja on haudattu tähän hautakiven paikkaan. Ja tämä juttu liittyy taas aloittamaani Miehen suvun tutkimiseen. Olen jo aikaisemmin kirjoitellut, että olen hurahtanut tähän harrastukseen ja nyt jo täysin uponnut. Saas nähdä, koska ympäristö alkaa karttaa mua, kun arvelevat odotettavissa olevan sukujuttuja.

Jotta pääsen tuohon seinäkelloon ja hautakiveen, on pakko vähän laajentaa juttua. Olen viime kesänä "perinyt" Miehen tädiltä neljän haudan hoidon ja siinä samalla katsellut lähellä olevia hautakiviä. Niinpä löysin tämän lähes hoitamattoman hautakiven.

hautakivi%20K%C3%A4rki.jpg 

Tähän on haudattu Antti ja Maria Kärki. Sen tiesin, että Antti Kärki on Miehen mumman isoisä. Muuta en tiennytkään ja vielä vähemmän tiesi Mies, jota ei sukujutut kiinnosta. Eihän mun tiedonhalu tähän jäänyt vaan aikamoisen työmäärän jälkeen sain selvitettyä Antin sukujuuret hänen isänsä isoisään, joka oli syntynyt Ilmajoella vuonna 1764. Nyt selvittelen Antti ja Maria Kärjen lapsia ja lastenlapsia, joita ei näy netissä olevista kirkonkirjoista. 

Veimme eilen kynttilän tällekin haudalle ja varmaan ensi kesänä pidän sitä kunnossa, jos se on edelleen hoitamatta.

Ja sitten seinäkello.

sein%C3%A4kello.jpg 

Kun lähes parikymmentä vuotta sitten muutimme tähän nykyiseen taloomme, Miehen vaari toi meille lahjaksi tämän seinäkellon, jonka Antti Kärki oli aikanaan antanut Miehen isälle, joka oli pikkupoikana kulkenut paljon tämän äitinsä isoisän kanssa. Kun mieheni isä meni armeijaan, hän vaihtoi isänsä kanssa seinäkellon taskukelloon, joka oli armeijassa paljon kätevämpi kuin seinäkello. Ja yli 40 vuoden jälkeen vaari halusi antaa tämän kellon pojanpojalleen eli mun Miehelle ja siinä samalla myös mulle.

Ja on tuolla jouluisella tulitikkuristilläkin historiansa. Mun velipojan vanhin poika Tomi oli tehnyt tämän mulle päiväkerhossa. Hieman on pitänyt laittaa uusia tikkuja, mutta muuten on kunnossa. Se on kulkenut mukanani monissa muutoissa ja joka joulu se on seinälläni. 

p.s. Olen tosi huono vapaaehtoistyöntekijä mutta näiden ruomenessa olevien hautojen hoito voisi olla mun juttu. Voisin keväällä kasvattaa kukat, istuttaa ne haudalle ja käydä kastelemassa. Sopivaa eläkeläisen puuhaa. Eikös?