Jo viime viikolla tytär ilmoitti, että mun pitäis olla heillä kaupungilla tänään illalla ennen kuutta. Arvelin, että huomista synttäriä on valmisteltu niinkuin olikin. Arvelin, että hän vie mut joulukonserttiin. Minähän olin niinkuin pikkutenavat ja selvitin netistä, minne mennään. Piti paikkansa.

Olimme Amadeus Lundbergin joulukonsertissa Lakeuden Ristissä. Tytär tiesi, että tykkään Amadeuksesta ja sen mukaisesti järjesti yllätyksen. Oli hieno ilta.

amadeus.jpg  

Eipä ole hääppönen kuva puolipimeästä kirkosta ja kaukaa kuvattuna. 

Illan ohjelmistossa oli paljon perinteisiä ja kirkkoon sopivia joululauluja. Ja kyllähän Amadeus lauloi ne komeasti. Minä olen niin vanhanaikainen, etten tykkää, jos kirkossa lauletaan liian maallisia renkutuksia. Lakeuden Risti ei ole mikään hyvä konserttipaikka. Hienoimmin kuului Amadeuksen laulu, kun hän lauloi ilman mikkiä. Kerrotaan, että Alvar Aalto ei ole aina onnistunut noissa akustiikkahommissa. Amadeuksen kanssa esiintyi myös hänen sisarensa Gilda. Siinäkin olen vanhanaikainen, että kirkossa esiintyjän pitäis vähän enemmän laittaa vaatetta päälleen. Ei tulla puolipukeissa!!

Kunnon tyttären lailla tytär kuljetti mua kaupungilla ja sain ihmetellä kaupungin valoja (ja keskustorin alle tehtävän parkkihallin monttua). Niitä en usein näekkää, kun pysyttelen visusti kotosalla. 

aa%20kuusi.jpg  

Kuusi oli hieno, mutta kuva ei. Onpahan todistuskappale kaupungilla kiertelystä.

Tuosta vanhanaikaisuudesta vielä: Olen syntyisin tosi körttiläiseltä alueelta eli Lapualta, jossa ei mun siellä asuessa laitettu punaista vaatetta varsinkaan kirkkoon. Kun tytär oli päiväkerhoiässä, ompelin hänelle jouluksi punaisen mekon. Kun päiväkerhon joulujuhla olikin kirkossa, enhän voinut laittaa sen väristä tytön ylle. Niin laitettiin tummansininen "hautajaismekko". Eipä ollut meidän kirkossa körttivärejä naisten vaatteissa. Yksi työntekijöistä järjesteli edessä juhlaa kirkkaanpunainen mekko päällä. Niin, miksi Luoja on värit meille antanut? On Lapuallakin varmaan jo värejä enemmän kuin aikaisemmin?

Vilkunan mukaan Tuomaan päivän ja joulun välistä aikaa sanotaan pesäpäiviksi. Niihin kuuluu talvipäivän seisaus, jona auringon sanotaan olevan kolme päivää pesässään. Jos aurinko ei pesäpäivinä näyttäydy, tulee sateinen kesä. Onneksi tänään aurinko vähän näyttäytyi. Tänään oli talvipäivän seisaus puolenpäivän aikaan. Tästä on hyvä jatkaa.