Olen jo kirjoitellutkin, että innostuimme tilaamaan DNA-tutkimuksen. Tilasimme näytevälineet lokakuun lopussa ja maaliskuussa saimme tulokset. Kun näytepakettia ei alkanut kuulua, tilasimme uudet. Ne tulivat parin kolmen viikon sisällä ja kun se ensimmäinen lähetys saapui, se oli ollut matkalla 2 kuukautta ja 18 päivää. Joku kirjoitti Fb:n DNA-ryhmässä, että Amerikasta tulee meille posti Turkin kautta. Ihmekös tuo kun viivästyi. 

Olen Helenan tyttäriä
Tilasin selvityksen äitilinjastani eli mistä äidin äidin äidin...... jne äiti on lähtöisin. Viisaat tutkijat ovat todenneet, että meidän kaikkien esivanhemmat ovat Afrikasta ja sieltä on satojen vuosituhansien aikana väki kulkeutunut myös tänne Pohjolan perille. Tuo Helenan tytär tarkoittaa, että mun haploryhmäni (klaanini) on H1a8, ja äitilinjani on lähtenyt Syyrian paikkeilta, kulkeutunut Länsi- ja Keski-Euroopan kautta Skandinaviaan ja Suomeen. Minun perimäni on 100 prosenttisesti eurooppalainen ja mun perimäni koostuu: Suomi ja Pohjois-Siperia 79%, Länsi- ja Keski-Eurooppa 9%, Skandinavia 7% ja Itä-Eurooppa 5%. Jos joku väittää, että olen kotoisin Lapualta, on aivan väärässä. Minähän olen varsin kansainvälinen.

Minä kannan perimää, joka on Afrikan "Evestä" tullut mulle. Tässä kuvassa on merkitty kaikki haploryhmät, mutta mun haplo on tuo tummin viiva.

aa%20kulku.jpg

Tuon haploryhmän kautta mulle löytyy sukulaisia. Aivan sama haploryhmä on tällä hetkellä 20 testatulla, mutta odottelen lisää. Yhteiset esivanhemmat voivat tosin olla monien vuosisatojen takaa, ettei aivan kaikkia varmaan kutsuta seuraaville tasasynttäreille. Muutamille olen tosin jo kirjoitellut sähköpostissa ja ehdottanut tuttavuutta. 

matsit.jpg

Serkkutesti

Kaukaisien esivanhempien kautta minulle löytyy sukulaisia eniten tietenkin Suomesta, mutta myös Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Irlannista, Saksasta, Ranskasta ja Amerikasta. Tällä hetkellä minulla on 2384 "serkkua", joista läheisin on ehkä 1800-luvun yhteisistä esivanhemmista. Suurin osa on monen vuosisatojen takaisia esivanhempia. Suomessa on noin 10 000 henkilöä lähettänyt testit ja koko ajan tulee lisää. Se tietää myös lisää sukulaisia.

Pääsen kattelemaan näitä sukuni reittejä ja sukulaisia netissä ja tarvitsen siihen vain minulle annetun kit-numeron (käyttäjätunnuksen) ja salasanan ja kaikkia aukeaa. Aikamoinen oppiminen siinä on, kun kaikki on englanniksi. Kun olisin oppikoulun 2. luokan alussa tiennyt, että hurahdan tähän sukututkimukseen, olisin valinnut toiseksi kieleksi englannin enkä saksaa. Saksan valintaan mulla tosin oli selkeä syy; serkkulikkakin oli sen valinnut vuotta aiemmin.

Tilasin meidän testit Family Tree DNA:lta. Ne maksetaan tilattaessa ja hinta nousee, mitä tarkemman testin haluaa. Näytteet säilytetään tuolla firmassa ja lisätestejä saa tilaamalla. Ei tarvitse lähettää uutta näytettä. Mun kohdalla tämä ei tuonut mitään järisyttävää tietoa, mutta on tämä mielenkiintoista, osin vaivalloista ja oppia tulosten tulkitsemiseen tarvitsee paljon. Yrittänyttä ei laiteta.

Miehen kohdalla onkin muutama mielenkiintoinen juttu. Siitä myöhemmin. 

Sekavaa on selitys mutta pääkin on aika sekava, kun näitä selvittää.