Toukokuun 2020 kirjahyllystä on kulunut aikaa ja olen sen jälkeen lukenut lukemattoman määrän lukemattomia kirjoja. Mulla on aika monta suosikkikirjailijaa mutta olen löytänyt myös aivan uusia kirjoja. Olen Vanhat byrokraatit-ryhmässä, jossa on neljä opiskeluaikaista ystävää; Anja, Hannele ja Ulla minun lisäksi. Olemme kaikki kuluttaneet kuntien virastotalojen käytäviä ja työhuoneita ja nyt olemme eläkkeellä ja asumme eri puolilla Suomea. Siitä ryhmän nimi. Käymme  vilkasta keskustelua käsitöistä, lastenlapsista, harvakseltaan keittiöjutuista mutta enemmän kirjoista. Luemme hiukan erityyppisiä kirjoja ja näin olen itsekin tutustunut uusiin kirjailijoihin.

kirjat.jpg 

Pidän "lukupäiväkirjaa" ja tässä kirjoja, joista olen erityisesti tykännyt :

Paavilainen Ulla-Maija: Suurin niistä on rakkaus - Kirsti Paakkasen elämä, Itselle uutta tietoa myös Marimekosta eikä kirja ollut minä-minä-minä -tyyppiä
Lanses Lori: Pitkä tie kotiin, Epävakainen äiti jättää 4-vuotiaan tyttärensä Sharlan asuntovaunussa asuvalle vanhalle tummaihoiselle Addylle ja häipyy. Tytöstä huolehtiessaan Addy muistelee omaa lapsuuttaan
Larsen Britt Karin: Finnskogen -sarja Ruotsin ja Norjan rajaseudulle 1500 -luvulla muuttaneista metsäsuomalaisista
Vasantola Satu: Kaikki kadonneet, jossa gynekologi Annu selvittää omaa taustaansa
Havaste Paula: Pronssitähti ja muut Saarenmaa-sarjaan kuuluvat kirjat
Morton Kate: Hylätty puutarha, tämän jälkeen luin muutkin Mortonin kirjat
Vuori Kristiina: Elinan surma, joka piti lukea jo nimensä vuoksi ja josta puhuttiin jo keskikoulun äikän tunnilla. Kirjassa Laukon avainpiika Kirsti kertoo tarinan omasta näkökulmastaan. Laukon kartanon isäntä Klaus Kurki on mun 14. isoisä.
Owens Delia: Suon vili laulu
Smirnoff Karin: Sensaatiotrilogia Ruotsin pohjoisosista, alkaa kirjasta Lähdin veljen luo.
Wingate Lisa: Ennen kuin olimme sinun, Memphis Tennesee 1939, jossa ryöstetään köyhien lapsia, viedään karmeaan lastenkotiin ja myydään rikkaille lapsettomille perheille. Etelä-Carolinassa senaattorin tytär alkaa selvittää isoäitinsä salaisuuksia.
Tamminen Petri: Suomen historia on hauska kirja historiasta yksittäisten ihmisten näkökulmasta
Saastamoinen Anni: Sirkka on keski-ikäinen sinkku, pikkutarkka, tapojensa orja, jolle muutokset ovat pahasta. Rutiinit ja järjestys tärkein. Minustakin löytyy joitain samoja ominaisuuksia!
Perrin Valerie: Vettä kukille, joka kertoo Violeten tarinan ja hänen "työhistoriansa" baarissa, rautatien puominvartijana ja hautaumaan hoitajana ja varsinaisen häntäheikin vaimona. Kuuntelin välilllä äänikirjana, lukijana Vuokko Hovatta. Näin olivat ranskankieliset nimet helpompia.
Markku Mantila: Peräseinäjoki -trilogia On toinenkin polku taivaaseen, Joku voisi kutsua sitä kohtaloksi ja Nurmettuva tie, päättyvä polku
Tommi Kinnusen kirjat myös

Luen myös paljon dekkareita ja suosikkikirjailijoita ovat Elly Griffiths, Ann Cleeves, Satu Rämö ja Arttu Tuominen. Viime aikoina ovat "viihdyttäneet" myös monet neulekirjat. Kansikuvan sukat neulon tyttärelle.