Olen ollut viime päivinä kutoja, mutta en ole pikkulintu enkä hämähäkki. Wikipediassa kutojia on monensorttisia; on kardinaalikutoja ja jättikutoja ja kymmeniä muita. Jos olisin pikkulintu, voisin olla pisamaotsakutoja. Vaan kun en ole. Olen kankuri, joka puolestaan on vanhahtava nimitys. Olen siis kankaankutoja, harrastelija sellainen.

Menin pari kolme vuotta sitten kansalaisopiston kudontapiiriin. Silloin tuumasin, ettei mun tarvi kutoa muuta kuin huonekalukangasta vieraskamarin tuoleihin sekä ylisängyn edustat eli etehittet, niinkuin täällä sanotaan. Aika lailla on sen jälkeen tullut kudottua ja harrastus jatkuu.

Tässä nuo varsinaiset haaveet toteutettuina:

Saimme peruskorjauksen valmistuttua Miehen äidiltä ja tädiltä nämä mööpelit uudentuvanlahjaksi. Miehen mumma ja paappa saivat yhden kamarin kalustuksen häälahjaksi vuonna 1928 mumman vanhemmilta eli tämän meidän talon edelliseltä isäntäparilta.  Maalit ovat alkuperäiset ja kuluneet ja mööpelit muutenkin jonkin verran kolhiintuneet, mutta elämisen jäljet saavat näkyä.

Verhoilin jo aikaisemmin istuinten päälliset entisöintipiirissä oikeaoppisesti mutta jouduin silloin laittamaan ostetun kankaan. Kudontapiirissä paukuttelin yli 10 metriä huonekalukangasta, jonka malli on osin kirjasta, kudontapiiriläisiltä ja omasta päästä ja hyvistä värkeistä.

huonekalukangas.jpg   

tuolit.jpg   

Nämä ovat ylisängyn kesäedustat ja niiden malli on Lankavan pöytäliinamalli.

edustat.jpg  

Jos otti huonekalukankaan paukuttaminen käsiin ja niskoihin, tässä sai kyllä venyttää molempia kylkiä ja jalkoja. Kun kangas on 150 senttiä leveää ja minä 156 senttinen, oli aikamoinen homma saada sukkula luistamaan viriöstä koko kankaan mitan ja samalla pidettyä jalkaa polkusilla. En saanu sitä tehtyä aivan parissa päivässä. 

Joskus oli kutoessa olo niinkuin hiihtäjillä. Tänään ei jostain syystä heillä hiihto ja mulla kutominen sujunut parhaaseen malliin. Jäi tuo mieleen, kun just Miehen kanssa kattoimme SM-hiihtoja.

edustat1.jpg  

Olen ajatellut jatkaa vielä valitsemaani harrastusta vaikka tuo sukututkimus pakkaa häiritä tätäkin. Onneksi on aikaa.